Cover Image

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NOVICK UNTUK MENCAPAI KETUNTASAN BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI LARUTAN PENYANGGA

Lisda Aprianti, Sri Haryati, Lenny Anwar

Abstract


The implementation of Novick learning model has been implemented in class XI MIA SMAN 1 Kampar Timur. Ther purpose of this study is to achieve student’s mastery learning on the subject of buffer solution. The type of this research is pra-experiment research with one-shot study case design. The research data were collected from 27 March to 25 April 2019. The population in the research were class XI MIA SMAN 1 Kampar Timur. The samples were selected from the three existing classes, namely class XI MIA 4. Data analysis technique used is to calculate presentation of classical mastery learning. Based on the researth results were obtained by classical learning completeness of 77.78 % and classical indicator completeness was 80 %. This means that the application of the Novick learning model can achieve student learning completeness in the material buffer solution in class XI MIA SMA Negeri 1 Kampar Timur.


Keywords


Novick learning model, mastery learning, one-shot study case, buffer solution.

Full Text:

PDF

References


Ardi., Tomo., Haratua., 2016. Penerapan Model Pembelajaran Novick Untuk Meremediasi Miskonsepsi Siswa Pada Hukum Archimedes Di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa. 5(6): 1-15

Asri Budiningsih. 2005. Belajar dan Pembelajaran. PT. Rineka Cipta. Jakarta.

Depdiknas. 2008. Penetapan Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM). Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta.

Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta. Jakarta.

Gusti Ayu Kdek Rara Andriani, Ni Nengah Madri Antari dan Ni Wayan Rati. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Novick terhadap Aktivitas Belajar IPA Siswa Kelas V di Gugus I Kecamatan Buleleng. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 2(1).:1-12. Universitas Pendidikan Ganesha. Singaraja.

Karli dan Yuliariatningsih. 2003. Model-model Pembelajaran. Bandung. Media Informasi.

Melvin L. Silberman. 2014. Active Learning: 101 Strategi Pembelajaran Aktif.

Pustaka Insan Madani. Yogyakarta.

Muslimin Ibrahim. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Universitas Negeri Surabaya. Surabaya.

Najmawati Sulaiman. 2013. Efektivitas Model Pembelajaran Novick dalam Pembelajaran Kimia Kelas XII IA2 SMAN 1 Donri-Donri. Jurnal Chemica. 13(2):67-73. FMIPA Universitas Negeri Makassar. Makassar.

Novick, Shimshon., & Nussbaum, Joseph., 1982. Alternative Frameworks, Conceptual Conflict and Accommodation: toward a Principled Teaching Strategy, Jurnal Intructional Science, 11, issu 3, 183-200. Elsevier Scientific Publlishing Company, Amsterdam.

Permendikbud. 2014. Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta. Jakarta.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Tindakan Komprehensif. Alfabeta. Bandung

Rezeki, S. 2017. Meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa melalui penerapan model pembelajaran Novick. Jurnal Susunan Artikel Pendidikan. 1(3); 281- 291.

I. Nurhayati, Ajo Dian Yusandika, Syarifudin Basyar, Yuwana Anjelinar. 2019. Pengaruh model pembelajaran novick berbantuan lkpd terhadap kemampuan kognitif peserta didik. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education. 2(3); 353-362

R.N. Wicaksono, N. Izzati, R. Ramadhona. 2020. Penerapan model novick untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa mts. Student Online Jurnal. 1(1): 608-615

N. Arisa, J. Johansyah, M.K.A. Hanif. 2020. Keefektifan Model Pembelajaran Novick Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Siswa SMK Negeri 17 Samarinda Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. Jurnal Pendidikan Fisika. 1(1): 45-55.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpk-unri.v5i2.7618

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.