
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF FORMULATE SHARE LISTEN CREATE (FSLC) UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA POKOK BAHASAN KESETIMBANGAN ION DAN PH LARUTAN PENYANGGA
Abstract
The research is aimed to improve student learning achievement on the subject of equilibrium ion and pH buffer solution in class XI MIA SMAN 1 Pekanbaru. This type of research is an experimental study with a pretest-posttest design. The research was conducted at SMAN 1 Pekanbaru. The sample study was included class XI MIA 6 as an experimental class and class XI MIA 5 as a control class. The experimental class was applied the cooperative learning model FSLC. The data analysis technique used is the t-test. Based on the results of the data analysis test, tcount> ttable is 1.78> 1.67, meaning that the application of cooperative learning model FSLC can improve student learning achievement on the subject of equilibrium ion and pH buffer solution in class XI MIA of SMA Negeri 1 Pekanbaru.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriningsih, R. Melisa, Hamdunah. 2016. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe FSLC terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII MTsN Gurun Panjang Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal FKIP Matematika. 2(1): x-xx
Arikunto, S. 2013. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara. Jakarta
Irianto, A. 2003. Statistika Konsep Dasar dan Aplikasi. Jakarta. Kencana.
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. 1991. Cooperative learning: increasing college
faculty instructional productivity. Washington, DC: ASHE/ERIC Higher Education.
Juariah, Sari, R. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Formulate Share Listen Create (FSLC) Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Jurnal
Kreano. 5(2): 143-149
Kemendikbud. 2016. Bahan pelatihan Kurikulum 2013 tahun 2016. Jakarta : Kemendikbud. Komariya, N. Farida, Vahlia, I. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran FSLC Terhadap Kemampuan
Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Aksioma Jurnal
Pendidikan Matematika. 7(1); 96-102
Ledlow, S., 2001. Using Think-Pair-Share in the College Classroom. Arizona: Arizona State
University. www.hydroville.org/system/files/team_thinkpairshare.pdf (Akses tanggal 18
September 2019)
N.W. Oktavianti, I.W.P. Astawa, Sariyasa. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe
Formulate Share Listen Create (FSLC) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Payangan. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya. 14(1):148-155
Pilihan, A.K., Anom, Edi. R. 2013. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Kimia Melalui Penerapan Model Formulate, Share, Listen and Create (FSLC) di Kelas XI IPA 3 SMA Negeri 9 Palembang. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Sriwijaya. 1(1); x-xx
Ruswana, A.M. 2019. Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Formulate-Share-Listen-Create (FSLC). Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram. 7(1):91-99
Sanjaya, W. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media Group. Jakarta
Sulistiana, I. Kartika, T. Fikri. 2017. Kemampuan Penalaran dan Komunikatif Matematis dengan Penerapan Model Pembelajaran FSLC (Formulate-Share-Listen-Create) pada Materi Aritmatika Sosial JP3. Jurnal Universitas Islam Malang 7(20); x-xx
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. PT. Bumi Aksara. Jakarta
Mustika et al., 2021 JPK UNRI 6(1): x–xx
Trianto. 2015. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual; Konsep, Landasan, Implementasi pada Kurikulum 2013. Prenadamedia Group. Jakarta
Williams, R., 2002. Cooperative Learning A Standard for High Achievement. America : Corwin
Zaini, H. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Institut Agama Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Yogyakarta.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpk-unri.v6i1.7617
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.